Greenport essentieel voor Zuid-Holland

21 02 2011

Donderdag 17 februari waren de (kandidaat)Statenleden Chris Schaapman, Willy de Zoete en Gerard Schotanus en een delegatie van de lokale ChristenUnie van Katwijk te gast bij FloraHolland locatie Rijnsburg.

Na een rondleiding door de veiling en een toelichting op het veilproces vond overleg plaats over de uitdagingen voor FloraHolland en voor de sector als geheel. De veiling vraagt terecht aandacht voor een snelle aanpak van de ontwikkeling van de Knoop Leiden West en pleitte ervoor dat in het verleden gemaakte afspraken ook daadwerkelijk door alle betrokken overheden worden nagekomen. De ChristenUnie Zuid-Holland steunt dit van harte en zal zo nodig in de Provinciale Staten vergadering hierop aandringen. De ChristenUnie vindt dat het openbare bestuur betrouwbaar dient te zijn, ook als het gaat om afspraken die een aantal jaren geleden zijn gemaakt.

De greenport is een belangrijke economische motor voor Zuid Holland en zeker voor de Duin- en Bollenstreek. Belangrijk voor de economie, belangrijk voor de werkgelegenheid in de regio! De veiling realiseert momenteel de helft van de omzet buiten de klok om “af kweker”. Dit vergroot de flexibiliteit voor de handelaren die in en om de veiling zijn gevestigd. Het succes van FloraHolland valt of staat derhalve met de aanwezigheid van bloemenkwekers in het gebied rondom de veiling.

De veiling streeft naar een eigen aansluiting op de reeds bestaande afrit aan de A44 bij Sassenheim. De ChristenUnie steunt het plan van de veiling om het vrachtverkeer van het overige verkeer te scheiden waardoor de doorgaande wegen in Rijnsburg en de aftrit bij Oegstgeest zullen worden ontlast.

Na het bezoek aan de veiling gingen de Statenleden door naar de Keukenhof in Lisse. Er was daar een overleg met diverse geledingen uit de bollensector.
De huidige parkeerproblemen bij de Keukenhof als wel de unieke positie van dit park kwamen in het gesprek aan de orde. ‘Waar een klein land groot in kan zijn’ is bij uitstek toepasbaar op de bollensector. Knelpunten in regelgeving van de provincie werden benoemd en de Statenleden werden opgeroepen om daar naar te kijken en dit te verbeteren. De (kandidaat)Statenleden kaartten op hun beurt de ontwikkelingen, de toekomstperspectieven en de benodigde infrastructuur aan.

Als voorbereiding op de komende Statenperiode gaan de (kandidaat)statenleden van de ChristenUnie de provincie in om contacten te leggen en hun kennis te verbreden. Dank aan de veiling Flora, de Keukenhof en de deskundigen uit de bloemen- en bollensector kijkt de ChristenUniedelegatie terug op een leerzame en geweldige dag.