Achterbanbijeenkomst geslaagd

Achterbanbijeekomst 20150629_203439 620x27002 07 2015

Veel raadsleden, een paar wethouders en een aantal waterschapsbestuurders van SGP en ChristenUnie waren op 29 juni bijeen in de Koffiekamer van het Provinciehuis. Met deze achterbanbijeenkomst gaf de vernieuwde Statenfractie uitvoering aan de wens om meer contact te hebben met lokale bestuurders.

Het doel van de bijeenkomst was bespreking van het Hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie. Gelet op het grote aantal reacties op dat akkoord bleek de avond in een behoefte te voorzien.

De Statenfractie had zelf al bij de coalitie verzocht om meer aandacht voor erfgoed, voor luchtkwaliteit en voor het grote belang van concentratie van detailhandel in stedelijke centra. Die wensen waren in het coalitieakkoord verwerkt. De aanwezige politici uit de provincie voegden er nog een aantal punten aan toe.
Krijgt de omgeving van de N-wegen wel voldoende aandacht bij de terugdringing van luchtkwaliteit? Het buitengebied heeft dringend behoefte aan snelle internetverbindingen. Er is gerede twijfel of de aanpak van de N206 wel een oplossing voor het aanwezige probleem biedt. Wordt de fietsverbinding over de Nieuwe Waterweg wel gecontinueerd? Meer aandacht voor regionale economie, met name de visserij.
Er werd door meerdere aanwezigen op aangedrongen dat provincie en gemeenten samen verantwoordelijk zijn voor de sociale leefomgeving. De provincie kan via woningbouwcontingenten invloed uitoefenen. Participatie? Prima, maar ook met de provincie.

Al met al een zinvolle en inspirerende bijeenkomst waarvan er later dit jaar nog een gehouden zal worden. Daarnaast worden ook in de nieuwe statenperiode werkbezoeken afgelegd. De contacten met lokale en regionale raadsleden en bestuurders is daarmee een uitbreiding van de incidentele contacten die er al waren.