Vet resultaat bij achterblijvende resultaten

jaarrekening PZH 2013 624x27030 05 2014

De fractie is gematigd tevreden over de bereikte resultaten door de Provincie in 2013. Op enkele belangrijke dossiers als Waterkwaliteit, Leegstand kantoren en sommige delen van het Jeugdbeleid blijven de resultaten ver achter bij de verwachtingen.

Gedeputeerde Staten schrijven in een toelichting op de jaarcijfers dat verwacht mag worden “dat de meeste doelstellingen uit het Hoofdlijnenakkoord (coalitieprogramma 2011-2015) medio 2015 gerealiseerd zijn”, waar fractievoorzitter Chris Schaapman een beetje ironisch aan toevoegde: “Daar kan het volgende college dan van genieten”.
Ook over 2012 lagen de bereikte resultaten al lager dan was voorgenomen en nu blijkt over 2013 eenzelfde situatie. Begrijpelijk dat er dan een overschot is van 26,3 miljoen euro.

De is van mening dat de aanpak Leegstand kantoren een hogere prioriteit van GS zou moeten krijgen, bijvoorbeeld door de suggestie van Bouwend Nederland op te volgen en op nationaal niveau te pleiten voor een ander fiscaal regime.

Schaapman wees erop dat de verzelfstandiging van Groenservice Zuid-Holland in relatie tot de omvorming van de recreatieschappen vraagtekens oproept. De Staten komen daar later op terug.
Ronduit tevreden zijn we over de bereikte resultaten bij de aanleg van fietspaden en bij natuurbeheer door particulieren. Er is duidelijk sprake van een positieve ontwikkeling.