Manifest 'Ruimte voor de boer'

klompen Manifest Chris januari 2014 624x27008 02 2014

Chris Schaapman liet het in de Statenvergadering van 29 januari niet bij woorden alleen maar liet ook zien welke visie ChristenUnie én SGP hebben op de agrarische sector. Hij presenteerde een manifest met de titel ‘Ruimte voor de boer’.
Ruimte voor agrarisch ondernemerschap, ruimte voor agrarisch natuurbeheer en ruimte voor regionale voedselproductie, zijn de drie thema’s die de CU&SGP-fractievoorzitter naar voren bracht.

In de vergadering van Provinciale Staten van 11 december 2013 had Schaapman toegezegd de volgende keer op klompen te verschijnen. Daar hield hij zich aan en presenteerde een manifest waarin hij namens SGP én ChristenUnie liet weten waar deze partijen t.o.v. de Zuid-Hollandse agrariër staan.
De ChristenUnie&SGP-fractie juicht vermindering van de regeldruk toe. De agrariër moet meer gelegenheid hebben om zijn ondernemerschap te kunnen uitoefenen. Bijvoorbeeld door een stimuleringsregeling voor (jonge) boeren.
Een boer, aldus Schaapman, staat dichter bij de natuur dan velen denken. “We juichen het toe dat boeren steeds meer de verbinding leggen tussen hun bedrijf en natuurbeheer”. Provincies en natuurverenigingen kunnen daarbij een handje helpen om deze ontwikkeling te faciliteren waarbij natuurdoelen centraal staan.

Tenslotte wordt ook de afstand tussen agrariër enerzijds en dorp- of stadsbewoner anderzijds, kleiner. “Je creëert een lokale economie: voedsel wordt vlakbij geteeld en direct aan bewoners uit dorp en stad verkocht. Het boerenbedrijf en de nabijwonende burger gaan elkaar vaker ontmoeten èn waarderen”, aldus Chris Schaapman.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Manifest Ruimte voor de boer - PS 29 januari 2014 (2)186,1 kBapplication/pdfdownload