Nieuwe zorgzame gemeenschappen inzet van jeugdzorg

09 11 2005

Fractievoorzitter Joop Evertse verwees naar de verdergaande individualisering in de samenleving, waardoor sociale en gezinsverbanden sterk onder druk zijn komen te staan.
De fractievoorzitter verwees naar de recente uitspraak van Freek de Jonge, die benadrukte dat respect niet voldoende is, maar dat het gaat om liefde voor de medemens.

Nieuwe zorgzame gemeenschappen inzet van jeugdzorg

De SGP/ChristenUnie in Zuid-Holland heeft aandacht gevraagd voor de aanpak van de jeugdzorg. Ondanks veel extra inspanningen en middelen, blijft de jeugdzorg dweilen met de kraan open. Volgens fractievoorzitter Joop (J.L.) Evertse moet onze samenleving toe naar nieuwe zorgzame gemeenschappen. De preventieve jeugdzorg moet daarbij leidend zijn, zoals bijvoorbeeld in de Comunity that care (ctc), wijkgerichte preventieve opvoedingsondersteuning, die in verschillende gemeenten ontwikkeld wordt.

Evertse sprak over de jeugdzorg tijdens de behandeling van de provinciale begroting 2006. Hij verwees naar de verdergaande individualisering in de samenleving, waardoor sociale en gezinsverbanden sterk onder druk zijn komen te staan. “ Kennelijk zijn de maatschappelijke problemen zo groot geworden dat ze ons boven het hoofd dreigen te groeien”, aldus Evertse. “Kinderen dreigen maatschappelijk te verongelukken en we staan machteloos. Graag zien we dat wij als Staten, met als uitgangspunt onze taken in de jeugdzorg, deze problematiek nog eens doorspreken, ons erin verdiepen en samen naar oplossingen zoeken. Zo niet, dan dreigt een toenemend aantal jongeren maatschappelijk te verdrinken. Als een schip dreigt te vergaan is het adagium: Vrouwen en kinderen eerst! Laten wij er samen iets aan doen om zoveel mogelijk kinderen een reddende hand toe te steken.”