Hoekse Waard aan zet

13 02 2004

De SGP/ChristenUnie is verrast door de vreemde manoeuvre die GS hebben gemaakt in het Hoekse Waard dossier. De 6 gemeenten hebben een half jaar de tijd gekregen om met een eigen voorstel tot samenwerking te komen.

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben een time-out ingelast in de herindelingsprocedure voor de Hoeksche Waard. Tot voor kort verdedigde het college nog met grote stelligheid het standpunt dat de zes gemeenten moeten worden samengevoegd tot één grote nieuwe gemeente. De grote tegenstand van de inwoners en de gemeenteraad hebben gedeputeerde staten blijkbaar nu toch tot nadenken gestemd, want de gemeenten wordt de kans geboden met mogelijke alternatieve voorstellen te komen.

Naar de mening van de SGP/ChristenUnie een opmerkelijke en ook wel enigszins vreemde manoeuvre, omdat ook in het voortraject al duidelijk was geworden dat men in de Hoeksche waard niets voor een grootschalige herindeling voelde. Ook toen zijn er al alternatieven op tafel gekomen. Wellicht vreest men voor een politieke zeperd, of in Provinciale Staten of uiteindelijk in de Staten-Generaal. Laten we het maar positief bekijken en houden op "beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald".

Hoe dan ook, de Hoeksche Waard krijgt een tweede kans om met goede alternatieven te komen. De fractie SGP/ChristenUnie juicht dit toe, omdat zij steeds van mening is geweest dat oplossingen van onderop dienen te komen en hoopt van harte dat deze kans wordt aangegrepen.