Statenleden ChristenUnie nemen initiatief tot initiatief tot hoorzitting Chemours

Fractie 23-27 A
Djoeki van Woerden
Door Djoeki van Woerden - Kerssen op 16 juni 2023 om 16:24

De ChristenUnie Zuid-Holland heeft in de Provinciale Staten het initiatief genomen om een hoorzitting te organiseren na aanleiding van de nieuwe berichtgeving over Chemours na onderzoek van Zembla. SP, PvdA, D66, BBB, GroenLinks, Partij voor de Dieren, Volt, VVD en SGP hebben zich hier inmiddels bij aangesloten.

De uitzending van Zembla van 15 juni laat zien dat Chemiereus Chemours al decennialang van de gezondheidsrisico’s van PFAS wist en ernstige vervuilingen van grondwater en lucht verdoezelde. Geld ging decennia lang boven gezondheid en veiligheid van mensen ging.

Sowieso zou in de Staten kort na de zomer al een debat gevoerd worden over de aanpak van Chemours. Een meerderheid van de Provinciale Staten wil dat debat nu vooraf laten gaan door een hoorzitting.

Djoeki van Woerden: ‘We roepen Chemours ter verantwoording. Laat ze het maar komen uitleggen. Daarnaast gaan we graag in gesprek met omwonenden, werknemers en lokale bestuurders om van hen te horen wat dit voor hen betekent. Samen blijven we knokken voor de gezondheid en veiligheid van deze mensen’

Eerder stelden we al samen met SP en PvdA vragen over het verhalen van alle schade op Chemours. Zie: https://pzh.notubiz.nl/modules/4/Schriftelijke%20vragen/849795