Autowegen
Het Rijk gaat het gebruik van de auto ‘beprijzen’. Het Rijk wil hiermee het autogebruik laten afnemen ten gunste van duurzamere vormen van vervoer. In landelijke gebieden zal de auto een belangrijk onderdeel blijven van de vervoersmix. Daarom zal de provincie deelmobiliteit stimuleren en ziet de provincie erop toe dat de kosten rechtvaardig worden toegepast.
Onze keuzes
- De provincie legt in principe geen nieuwe wegen meer aan. De ChristenUnie richt de beperkte provinciale middelen op beheer, onderhoud en vervanging van bestaande infrastructuur en op duurzamere vormen van vervoer. Een uitzondering is nodig als autobereikbaarheid nodig is bij grootschalige nieuwe bouwlocaties.
- De maximumsnelheid op provinciale wegen is nu standaard 80 km. Een uitzondering hierop is mogelijk als dit van belang is voor bijvoorbeeld milieu of veiligheid.
- De kapitaallasten op investeringen in bereikbaarheid leggen in toenemende mate beslag op de begroting. Daarbij komt dat uitbreiding van het areaal mede leidt tot extra onderhoudskosten. De provincie zal daarom scherpe keuzes moeten maken binnen de beschikbare budgetten voor bereikbaarheid. De provincie doet actief een beroep op het Rijk dat specifiek voor ontsluiting van nieuwe woningbouwlocaties 7,5 miljard euro heeft gereserveerd.
- De provincie houdt het areaal aan autowegen en vaarwegen kwalitatief op orde. Zij investeert op tijd in de renovatie of vervanging van infrastructuur en bruggen. Een groot deel van deze bruggen en viaducten is de komende tijd aan vervanging toe.
- De provincie reduceert CO2- en stikstof door in haar aanbestedingen op te nemen dat opdrachten emissieloos of emissiearm worden uitgevoerd. De provincie stuurt op het stap voor stap verhogen van de duurzaamheid van asfalt en betonwerken. Ook onderzoekt de provincie hoe bij de aanleg of het onderhoud van wegen ‘klimaatadaptief’ en ‘natuurinclusief’ onderdeel kan zijn van de aanbesteding.
- De provincie stimuleert de aanleg van parkeerplaatsen voor vrachtwagens langs de provinciale infrastructuur.